درباره فیلم قوی سیاه Black Swan اثر دارن آرنوفسکی
دارن آرنوفسکی در قوی سیاه Black Swan تماشاگر را همراه با واکاوی غریب انسانی و حرکتی وارونه در مسیری که مرز بین سیاهی و سپیدی است در ورای سمفونی دریاچه قو و به طور کاملا" ناکوک قرار می دهد.
تلاش شوم اسطوره گونه بالرینی جوان برای رسیدن به قوی سپید و سیاه. منطق روایی در اینجا درهم تنیدن واگویهای است که سپیدی و سکوت گرم و ترحم برانگیز نینا(ناتالی پورتمن) به سیاهی مغشوشی مبدل میشود. ناتالی پورتمن با صورت آرام و پرسشگر خود از نخستین پلانها بیننده را با غمی خفته و جدالی خفته با خود درگیر میکند.
رد زخمها و خونمردگی گام به گام به صورت المانی تکرار شونده میشود که با عمق درگیری دختر شدت بیشتری یافته و کنشهای غیر قابل کنترل و واکنشهایی عمیق را با خود به همراه دارد که در این سقوط ممتد پله به پله، تماشاگر را به طور کاملا" هوشمندانه به فکر وا میدارد و گاه پس میزند به طوریکه که در عین آگاهی از داستان به یکباره سردرگم میشود.
آرنوفسکی در مقام کارگردان صحنه و بازیگر نقش اول را در کشاکشی بیپایان قرا میدهد که بنابراین ابتدا تصور میشود نینا در مرکز است و تمامی اجزا حولش میچرخد. درست در لحظههای اوج در این چرخش واهی، مرکز دایره به طور معکوسی تغییر یافته و نینا در حول کلیه پیرامونش به بازی گرفته میشود که این چرخش مدام تا انتهای نیستی بالرین را پیش میبرد.
نینا شیفتهی اجراست و فقط در لحظاتی از رقص باله او را بیدغدغه درونی میبینم و حالت برون گرایانهای پیدا میکند و تصویر کاملی از یک زن را میبینیم با کمترین خلل روانی و عاطفی و دراینجاست که صحنه به نینا هویت میبخشد و احساس کامل بودن میکند.
در روابط شخصی هم این قوی اول اجرا انسانی تنهاست که او را در رابطهای محدود و تنها با مادرش مشاهده میکنیم، مادری که با آگاهی از عدم تعادل روانی دخترش به طور نسبی همیشه مراقب اوست.
یکی از نقطههای درخشان بازی پورتمن عدم احساس امنیت، حس تنهایی و قرار گرفتن در زیر سنگینی نگاه اطرافیان است، که تنها در زمانی خود واقعیاش بروز پیدا میکند که وی در خلوت خود مشغول وارسی زخمهای پریشان گونه خود میباشد. او خیره به رد زخمهایی است که هست و
نیست و حالت پارادوکسیکالی به خود میگیرد و این معلق بودن تا پایان کار و مرگ او ادامه مییابد.
بازیگر به طور تدریجی رویای خود را در حال نابودی و یغما میبیند و در آستانهی این حس، سیاهی این شخصیت مجال بروز یافته و حالت تدافعی به خود گرفته و در پی حفظ جایگاه خود میکوشد که در این مسیر حتی تا کشتن پیش میرود.
درانتها با نینا با قتل و به نوعی هاراگیری درخشان و نفسگیر مرگ را به بودن رقیبش ترجیح داده و اجرای بینظیرش رد قالب قوی سیاه تبلور اشک و سیاهی است در قالب دریدن آدمیت وارونه و سپیدی مطلق که در این مرز وجه خاکستری سهم کمتری داشته و در سکانس پایانی با سینهای دریده، قوی سپیدی است که سیاهی را تاب نمیآورد و سرخی را بر میگزیند. او وداعی با شکوه با مأمن اصلیاش یعنی صحنه اجرا دارد.
پورتمن با حضوری شگفت انگیز کاملا" در خدمت نقش و روند طبیعی و کلی فیلم بوده و تلاش ستودنی در ارائهی نقشی پیچیده و درونگرا و نشانهی بیرونی بازی وی در قالب بالرین جوان و آینده دار داشته است.
کارگردان با زیرکی تمام بث را به عنوان الگوی نینا در مقابل وی قرار میدهد و فردایش را به نمایش میگذارد، فردایی که در امروز رقم میخورد آن هم نه در بستر بیماری که در اوج بازی و تشویق ممتد حضار.
دارن آرنوفسکی در متن روایتی سردرگم، بیننده را در تک تک نماها گم میکند و در مسیری تماشاگر را قرار داده که در پایان بینده را از این گیجی مدام بیرو ن میآورد، نمی آورد و راوی روایتی با شکوه پوچ از انسانی در آستانه ی فروپاشی است.
نوشته آقای حسام کاظمی
تحلیل دیگر از آقای سید آریا قریشی
م «قوی سیاه» به کارگردانی دارن آرنوفسکی، فیلمساز مشهوری که او را با آثاری چون «مرثیهای برای یک رؤیا»، «چشمه» و «کشتیگیر» میشناسیم، از هفته گذشته به طور محدود در آمریکا اکران شده است.
ین فیلم در 18 سالن سینما روی پرده رفت که پس از یک هفته نمایش، تعداد سالنهای نمایشدهنده این فیلم به 90 سالن افزایش یافت. فروش این فیلم پس از 8 روز به بیش از سه میلیون و دویست هزار دلار رسیده است. قرار است اکران گسترده این فیلم از روز 22 دسامبر در 1000 سالن آغاز شود. علیرغم اکران محدود «قوی سیاه»، بحثها درباره آن بسیار داغ است. به خصوص این که از این فیلم و بازیگرانش به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای اسکار امسال نام برده میشود. امتیازاتی که این فیلم در سایتهای معتبر سینمایی به دست آورده، نشان میدهد که بیشک با فیلم قرص و محکمی سروکار خواهیم داشت. در سایت IMDB تاکنون میانگین امتیازات «قوی سیاه»، با کسب 3218 رأی، 8.9 میباشد. بیشک پس از اکران گسترده فیلم، این نتیجه تغییر زیادی خواهد کرد. اما میتوان انتظار داشت که «قوی سیاه» به جمع 250 فیلم برتر سایت IMDB راه پیدا کند. در سایت METACRITIC، امتیاز فیلم 77٪ است. 86 درصد از طرف منتقدین و 90 درصد از سوی مردم هم نتیجه بسیار خوبی برای آخرین ساخته آرنوفسکی در سایت ROTTENTOMATOES به شمار میآید. در سایت MOVIES.YAHOO هم میانگین نظرات منتقدان درباره «قوی سیاه» بر اساس 11 ریویو قرارداده شده در سایت، A- است. «قوی سیاه» تا همین الآن 11 نامزدی از جوایز ستلایت، گاتهام و انجمن منتقدان واشنگتن دی.سی داشته و به فهرست ده فیلم برتر سال منتقدان طراز اولی چون پیتر تراورس هم راه پیدا کرده است. نظر اکثر منتقدان هم درباره این فیلم مثبت بوده است. راجر ابرت که 3.5 ستاره به فیلم داده، «قوی سیاه» را از بعضی جهات قابل مقایسه با فیلم قبلی آرنوفسکی، «کشتیگیر»، میداند. طبق نظر ابرت، در هر دو فیلم یک نوع حرفهایگری بیتزویر و پاکدلانه وجود دارد و در هر دو فیلم با شخصیتهایی سروکار داریم که به خاطر دنبال کردن کارشان، در زندگی شخصی خود دچار مشکل میشوند. ابرت در بخشی دیگر از مقالهاش درباره «قوی سیاه»، آن را ملودرامی میداند که با احساساتگرایی غلیظ، بسیار باشکوه و به طرز تیره و تاری آبسورد روایت شده است. مایکل فیلیپس هم با دادن 3.5 ستاره به این فیلم، هشدار داده که خیلی از تماشاگران احتمالاً در برابر بازیهای واقعی/فانتزی که فیلمنامه بر روی هسته مرکزیاش پیاده میکند، مقاومت خواهند کرد. لوک تامپسن که حتی بیش از منتقدان پیشین طرفدار فیلم بوده و آن را یک فیلم درجه A ارزیابی کرده، به این مسأله اعتقاد دارد که اعضای آکادمی اسکار احتمالاضفیلم را بیش از حد برای ذائقه خود ترسناک ارزیابی میکنند و از آن سو هم طرفداران فیلمةای ترسناک از فکر این که باید به تماشای یک باله بنشینند، شورش خواهند کرد! اما تامپسن در ادامه به این نکته اشاره میکند که در هر دو صورت، آنها هستند که ضرر خواهند کرد (و نه فیلم). مانولا دارگیس معروف هم به فیلم A داده و آن را تلفیق افسونکنندهای از دیوانگی و حیلهگری دانسته است. جیمز براردینلی هم به «قوی سیاه» 3.5 ستاره داده تا نشان دهد این فیلم از دید او هم یکی از بهترینهای سال است. براردینلی درباره «قوی سیاه»میگوید: «قوی سیاه کاری میکند که پیچیدگیهای «جزیره شاتر» و «تلقین» در مقایسه با آن بسیار سهلالوصول به نظر میرسند!» براردینلی در جایی دیگر ناتالی پورتمن را شایسته دریافت اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی میداند. اما کنت توران سختگیر یکی از منتقدان جدی فیلم محسوب میشود. توران که به «قوی سیاه» C- داده و آن را یک دست و پا زدن بیهوده تمام عیار تلقی میکند، به خصوص با شخصیت نینا (که توسط پورتمن بازی شده) مشکل دارد و او را عصبیکننده میداند. به خصوص با علائم خراش غیرقابل تشریحی که دارد و علاقه شدیدی که به ملاقات غریبهها در مترو نشان میدهد!
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آثار فوق لیست کامل را دانلود کنید
لیست کامل فیلم ها را می توانید از اینجا یا اینجا دانلود کنید